Voorkom en herstel schuursporen in autolak

Voorkom en herstel schuursporen in autolak

Voorkom en herstel schuursporenDe naam van het artikel zegt het eigenlijk al: “Voorkom en herstel schuursporen” gaat dus over schuursporen die je nog ziet wanneer je klaar bent met het spuitwerk. En in plaats van een mooie gladde laklaag zie je vegen in de lak. Wanneer je met je vingertoppen over de lakt strijkt, voel je dat deze ruw aanvoelt. De oorzaak is het gebruik van te ruw schuurpapier. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wat dikkere muurverf heeft autolak geen vullend effect. Dit betekent dat, wanneer de ondergrond oneffenheden bevat, je deze altijd blijft houden, ook na het spuiten van de kleurlak.

Voorkom schuursporen

Voorkom en herstel schuursporen in autolakDe voorbereiding van het spuitwerk is zeker zo belangrijk als het spuiten zelf. Dat geldt ook voor het schuren. Wanneer je schuurt, zorg dan dat je dit met de juiste korrel doet. Wanneer je met ruw begint, zorg dan dat je eindigt met fijn schuurpapier. Geen idee welke korrel schuurpapier je nodig hebt? In onze complete Spotrepair Set zitten standaard de juiste stukken schuurpapier bijgeleverd en is een uitgebreide handleiding bijgevoegd.

Herstel schuursporen

Schuur de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde Primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel watervlekken in autolak

Voorkom en herstel watervlekken in autolak

korrelige lakHet artikel heet “Voorkom en herstel watervlekken” en dat dekt eigenlijk al volledig de lading. Wanneer je vlekken in de lak hebt als gevolg van water wat op de nog drogende en niet volledig uitgeharde lak terecht komt, heb je te maken met de lakfout Watervlekken. Deze herken je aan de volgende twee kenmerken: het zijn wit uitslaande plekken en omhoogstaande randen. Ze zijn vergelijkbaar met kringen die je op de auto krijgt nadat je de auto hebt gewassen met water waar een hoog kalkgehalte in zit.

Voorkom watervlekken

korrelige lakHet voorkomen van watervlekken is vrij eenvoudig. Zorg dat je werkt in een afgesloten ruimte zodat het spuitwerk droog staat. Hanteer de aanbevolen droogtijd van de lak en laat het voertuig 24 tot 48 uur na de laatste spuitbeurt binnen staan. Heb je water op je nog drogende lak gekregen? Heb dan geduld en wacht eerst totdat de overige lak volledig is uitgehard. Hiermee voorkom je dat je tijdens de reparatiewerkzaamheden het probleem alleen maar groter maakt.

Herstel watervlekken

Dit probleem is vaak op te lossen door de lak uit te laten harden, goed te wassen en daarna te polijsten.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel stof/vuildeeltjes in autolak

Voorkom en herstel stof/vuildeeltjes in autolak

Voorkom en herstel stof/vuildeeltjesEen goede voorbereiding is het halve werk. Je gaat ijverig aan de slag, schuurt het door jou te spuiten object keurig glad. Helaas blijkt er, nadat de lak gedroogd is, toch oneffenheden in te zitten. Hoe kan dat nou? Je hebt te maken met stof of vuildeeltjes in je lak. Dit zie je terug omdat de lak een hobbel bevat en niet glad aanvoelt wanneer je er met je vinger overheen strijkt. In dit item: “Voorkom en herstel stof/vuildeeltjes” Noemen we de meest voorkomende oorzaken, de manier om dit te voorkomen en hoe je dit kunt herstellen.

 

Stof en vuildeeltjes in autolak is een vaak voorkomende lakfout. Veelal veroorzaakt door stof en vuil wat door de lucht dwarrelt en op de nog drogende lak landt. Ook kleine vliegjes en stof of draadjes uit kleding is een veelvoorkomend probleem. Stof en vuil hoeft niet uit de lucht te komen. Het kan ook achtergebleven schuursel zijn dat niet goed is schoongemaakt.

Voorkom stof/vuildeeltjes

Voorkom en herstel stof/vuildeeltjes in autolakWerk in een stofvrije ruimte die goed ventileert. Spuit nooit in de buitenlucht in verband met rondvliegend stof en insecten. Zelf ben je ook een bron van stof. Gebruik daarom nitrile handschoenen, die voorkomen dat vuil van je handen in de lak terecht komt. Ben je klaar met schuren? Neem dan het te spuiten oppervlak goed af met een schone doek en ontvetter.

Herstel stof/vuildeeltjes

Betreft het een klein plekje? Schuur deze dan weg met een Scotch Brite Schuurmat, let op dat je niet door de kleurlaag heen gaat. Vervolgens breng je een mooie vloeiende laag blanke lak aan. Dit zou het probleem grotendeels op moeten lossen. Bij grotere plekken schuur je de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde Primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel rimpeleffect in autolak

Voorkom en herstel rimpeleffect in autolak

Voorkom en herstel RimpeleffectOuder worden doen we allemaal en daar komen rimpels bij kijken. Maar dat geldt niet voor de net door jou aangebrachte autolak. Die wil je spiegelglad op de auto hebben. In dit artikel “Voorkom en herstel rimpeleffect” lees je wat de oorzaak is, hoe je het rimpeleffect voorkomt en weer kunt herstellen.
Zie je na het spuitwerk een golvende beweging in de lak dan heb je te maken met het rimpeleffect. Dit ontstaat wanneer de oppervlaktelaag sneller droogt dan de laag eronder, iets wat voorkomt wanneer het te warm is.

Voorkom rimpeleffect

Voorkom en herstel Rimpeleffect in autolakZorg wanneer je gaat spuiten dat de werkruimte niet te warm is of de lak direct aan de zon blootgesteld kan worden. De ideale temperatuur om de lak te drogen ligt tussen de 16° en 24°.

Herstel rimpeleffect

Bij beperkte dikte kun je de rimpels laten uitharden en vervolgens de rimpel opschuren tot de uitgeharde laag. Bij een grotere omvang schuur je de laklaag grondig totdat de rimpels zijn verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel kratervorming in autolak

Voorkom en herstel kratervorming in autolak

Voorkom en herstel KratervormingJe hebt schade hersteld aan jouw auto. De lak is echter niet mooi egaal geworden maar hobbelig en vol met kuiltjes. Hoe dit kan? Dat lees je in dit artikel: “Voorkom en herstel Kratervorming in autolak” Je herkent kratervorming aan de kringvormige puntjes en oneffenheden in de lak. Kratervorming is vaak voelbaar wanneer je met je vingertoppen over de lak heen veegt. Kraters, of kuiltjes zoals ze in de volksmond ook genoemd worden, ontstaan door een vette ondergrond. Dit kan komen door olie, vetten of siliconen resten die bijvoorbeeld in poetsmiddel zitten.

Voorkom kratervorming

Voorkom en herstel kratervorming in autolakNetjes en schoon werken voorkomt kratervorming. Reinig de ondergrond daarom eerst grondig met ontvetter. Dit doe je voordat je aan het schuurwerk begint/ Zorg dat je de onderlaag goed schuurt. Dit doe je door nat te schuren. Let hierbij op dat je het schuurwater goed verwijderd/wegspoelt en verschoon regelmatig het reinigingswater in de emmer.

Herstel kratervorming

Schuur de laklaag grondig totdat de krater is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Hiervoor schuur je minimaal tot op de primer. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel barsten in autolak

Voorkom en herstel barsten in autolak

Voorkom en herstel BarstenIn dit item: “Voorkom en herstel barsten” richten we ons op barsten die zijn ontstaan vlak na het spuitwerk, niet op barsten die zijn ontstaan door bijvoorbeeld een botsing. Barsten kunnen ontstaan wanneer je de lak te dik hebt aangebracht, hierdoor droogt de lak niet mooi en gaat deze barsten. Barsten kunnen ook ontstaan in de onderlaag. Heb je schade hersteld met plamuur? Dan kan ook dit een oorzaak zijn wanneer deze nog niet voldoende was uitgehard voordat je de laklaag aanbracht.

Voorkom barsten

Voorkom en herstel barstenZorg dat de ondergrond goed geschuurd is en je de laklaag niet te dik aanbrengt. Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2 min) en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Stop met spuiten wanneer de laklaag dekkend is. Werk je met een primer? Houd dan de aanbevolen droogtijd in acht. Dit geldt ook voor primer en lak, te snel overspuiten terwijl de vorige laag nog niet droog is kan ook barsten veroorzaken.

Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.

Herstel barsten

Schuur de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel Onthechting van autolak

Voorkom en herstel Onthechting

Voorkom en herstel onthechting van autolak

Voorkom en herstel OnthechtingIn dit item: “Voorkom en herstel onthechting” richten we ons op onthechting die plaatsvindt kort nadat het spuitwerk is uitgevoerd. Wanneer de lak loslaat van de onderlaag spreken we van onthechting. Dit kan meerdere oorzaken hebben. De meestvoorkomende is het niet goed reinigen van de ondergrond. Wanneer deze nog vuil of vet bevat, zorgt dit ervoor dat de lak niet goed aanhecht. Een verkeerde primer kan ook de veroorzaker zijn van onthechting. De kleurlak en primer hechten dan niet goed aan elkaar. Het kan voorkomen dat lakken van verschillende merken elkaar afstoten op basis van verschillen in de chemische samenstelling.

Voorkom onthechting

Voorkom en herstel Onthechting van autolakEen goed begin is het halve werk! Zorg dan ook dat je de juiste voorbehandeling uitvoert op het te spuiten oppervlak. Maak deze vooraf grondig schoon, ontvet het oppervlak en schuur deze uitgebreid met de juiste korrel. Gebruik van de juiste grondlak is van groot belang. Gebruik altijd grondlak en kleur van hetzelfde merk. Houd de aanbevolen droogtijd aan.

Herstel onthechting

Schuur de laklaag grondig totdat alle blaasjes zijn verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Hiervoor schuur je minimaal tot op de primer en het liefst nog een beetje extra want je wilt er zeker van zijn dat het vuil uit je primer is verdwenen. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel blaasvorming in autolak

Voorkom en Herstel Blaasvorming

Voorkom en herstel blaasvorming in autolak

Voorkom en herstel BlaasvormingLak neemt bij vochtig weer een kleine hoeveelheid waterdamp op. Bij droog en zonnig weer verdampt dit. Niets aan de hand, zou je denken. Bij een goed aangebrachte laklaag is dit ook het geval. Het probleem blaasvorming ontstaat wanneer dit proces plaatsvindt en de ondergrond niet goed behandeld is.
Als er vuil is achtergebleven in de primer kan dit vocht aantrekken. Hierdoor kunnen kleine blaasjes ontstaan. Naast blaasjes die ontstaan door vocht zijn er ook nog kookblaasjes. Kookblaasjes ontstaan wanneer de lak te warm wordt tijdens het drogen door bijvoorbeeld een kachel of infrarooddroger die te dichtbij staat.

Voorkom blaasvorming

Voorkom en herstel Blaasvorming in autolakNetjes en schoon werken voorkomt blaasjes. Zorg dat je de onderlaag goed schuurt en alle eventueel aanwezige roest verwijdert. Reinig de ondergrond grondig met ontvetter. Zorg dat het schuurwater goed verwijderd is en verschoon regelmatig het reinigingswater in je emmer.

Herstel blaasvorming

Schuur de laklaag grondig totdat alle blaasjes zijn verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Hiervoor schuur je minimaal tot op de primer en het liefst nog een beetje extra want je wilt er zeker van zijn dat het vuil uit je primer is verdwenen. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel wegzakken van autolak

Voorkom en herstel wegzakken van autolak

Voorkom en herstel wegzakken van autolak

Voorkom en herstel WegzakkenZelf je schade repareren, een eitje! Toch? Helaas gaat het soms nog wel eens fout. In dit item “Voorkom en herstel wegzakken van autolak” leggen we de oorzaak van deze lakfout uit en geven we aan hoe je dit kunt voorkomen en herstellen. Dit fenomeen kan ontstaan wanneer de lak te langzaam droogt en de oplosmiddelen uit de lak te langzaam verdampen. Vergelijk het effect met smeltend sneeuw op een schuin dak, wanneer dit langzaam smelt gaat het schuiven.
Verkeerde plamuur kan ook dit effect veroorzaken. Wanneer de lak niet goed hecht aan de plamuur gaat het zakken. Is dit dan hetzelfde als een zakker? Nee. Bij een zakker is het slechts een druppel die zakt, in dit geval een plakkaat wat in één geheel wegzakt.

Voorkom wegzakken

Voorkom en herstel Randaftekening in autolakZorg dat je de aanbevolen droogtijden hanteert die op het product aangegeven zijn. Het is van groot belang dat de onderlaag goed gedroogd is voordat een nieuwe laag wordt aangebracht. Voorkom daarnaast een te dikke laklaag tijdens het spuiten. Een te dikke laag wordt zwaar en gaat zakken. Zorg dat je het aanbevolen schuurpapier gebruikt met de juiste korrel. De ideale temperatuur om te drogen ligt tussen de 16° en 24°.

Herstel wegzakken

Schuur de laklaag grondig totdat de aftekening van het wegzakken is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Je dient dus een groter oppervlak te schuren dan het oorspronkelijke spuitwerk. Hiervoor schuur je minimaal tot op de primer. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel Randaftekening in autolak

rand aftekening in lakwerk

Voorkom en herstel randaftekening in autolak

Voorkom en herstel Randaftekening in autolakHeb je schade hersteld maar zie je nog exact de contouren van de gerepareerde schade? Dan heb je te maken met de lakfout: randaftekening. Na het lezen van dit item “Voorkom en herstel randaftekening in autolak” ken je de oorzaak van dit probleem, en heb je geleerd hoe je dit kunt voorkomen en herstellen.

Randaftekening kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan dit ontstaan wanneer de aangebrachte plamuur niet goed droog was terwijl er begonnen is met spuiten. Wanneer de plamuur nadien opdroogt zal het nog iets ‘inklinken’ waardoor de vormen van de initiële schade weer zichtbaar wordt. Een tweede mogelijkheid is het ontbreken van een overgangszone. Dit is het gebied rondom het te spuiten oppervlak en de oude lak. Dit dien je extra fijn op te schuren. Wanneer die niet, of niet voldoende, wordt gedaan ontstaat er een rand.

Voorkom randaftekening

Voorkom en herstel Randaftekening in autolakHet herstellen van schade aan autolak vergt geduld en een goede voorbereiding voordat je uiteindelijk echt gaat spuiten.

  • Zorg dat je de aan te brengen plamuur niet te dik aanbrengt.
  • Schuur de plamuur volledig vlak met de bestaande lak.
  • Houd altijd de aanbevolen droogtijd van de plamuur aan.
  • Creëer een overgangszone door de randen van het te spuiten oppervlak met extra fijn schuurpapier te schuren.

Randaftekening herstellen

Schuur de laklaag grondig totdat de randtekening is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Je dient dus een groter oppervlak te schuren dan het oorspronkelijke spuitwerk. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig: