Voorkom en herstel Wolkenvorming in autolak

Voorkom en herstel wolkenvorming in autolak

Voorkom en herstel Wolkenvorming in autolakZo, dat zit er weer op. Je hebt net je motorkap/schade/voorwerp gespoten en denkt er weer jaren tegen te kunnen. Na het drogen van de lak zie je echter dat deze niet egaal is van kleur. Er lopen lichte en donkere strepen/banen door de lak. Behalve strepen kunnen het ook lichte of donkere vlekken zijn. De uitkomst is hetzelfde: je hebt te maken met “Wolkenvorming”. In dit item “Voorkom en herstel Wolkenvorming in autolak” lees je wat de oorzaak is, hoe je dit kunt voorkomen en wat je moet doen om het te herstellen.

De oorzaak van wolkenvorming wordt veroorzaakt door menselijk handelen en is het gevolg van het onregelmatig opbrengen van de lak. De vlekken en strepen ontstaan simpelweg omdat de lak in verschillende diktes is aangebracht. Met name bij effectkleuren zoals metallic lak is dit van grote impact omdat deze lak – het woord zegt het al – metaaldeeltjes bevat.

Voorkom wolkenvorming

Voorkom en herstel Wolkenvorming in autolakOm wolkenvorming te voorkomen breng je de lak gelijkmatig aan. Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2min) en tijdens het spuiten op 20 tot 30 centimeter van het te spuiten object af te houden. Beweeg de spuitbus in een gelijkmatige beweging over het object, niet kriskras door elkaar heen bewegen. Wij adviseren om twee lagen kleur aan te brengen en nog een derde laag te nevelen. Hierover vind je meer informatie in onze instructievideo:


Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.

Wolkenvorming herstellen

Schuur de laklaag grondig totdat de kleurlak is verdwenen en enkel de gladde primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen. Heb je per ongeluk tot het metaal geschuurd? Begin dan met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel Glansverlies in autolak

Voorkom en herstel Glansverlies

Voorkom en herstel glansverlies in autolak

GlansverliesGlansverlies kan niet alleen ontstaan door weersomstandigheden zoals felle zon, maar ook door verkeerd poetsen, te grove wasborstels of agressieve reinigingsmiddelen. In dit item “Voorkom en herstel glansverlies” richten we ons op de lakfout glansverlies die direct na het spuiten ontstaat.

Er zijn meerdere oorzaken terug te vinden voor glansverlies. Vaak ter herleiden naar het droogproces van de lak. In de meeste gevallen is één van onderstaande redenen de oorzaak:

  • Te dikke laklaag. Hierdoor droogt de lak niet mooi op en verliest het een deel van zijn glans.
  • Onvoldoende luchtcirculatie. Wanneer je in een afgesloten ruimte werkt waar te weinig luchtcirculatie is, droogt de lak te langzaam en verliest het een deel van zijn glans.
  • Vocht. Wanneer de lak te snel wordt blootgesteld aan vocht zoals nachtdauw of condens kan glansverlies optreden.

Voorkom glansverlies

Voorkom en herstel GlansverliesZorg dat je de laklaag niet te dik aanbrengt. Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2min) en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Stop met spuiten wanneer de lak dekkend is, extra lak aanbrengen heeft geen nut en vergroot het risico op zakkers.

Laat je object drogen in een omgeving met voldoende luchtcirculatie, de ideale temperatuur is tussen de 16° en 24°. Wij adviseren altijd om de reparatie uit te voeren in een afgesloten ruimte, in de buitenlucht komt er veel stof en vuil op. Zorg dat deze ruimte dus voldoende geventileerd is. Laat het object 24 tot 48 uur drogen voordat het wordt blootgesteld aan vocht.

Glansverlies herstellen

Betreft het een klein plekje? Dan zou je deze kunnen polijsten met Colad Polijstpasta. Dit zou het probleem grotendeels op moeten lossen. Bij grotere plekken schuur je de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde Primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel Opwerken van autolak

opwerken in lak

Voorkom en herstel opwerken van autolak

Voorkom en herstel Opwerken van autolakJe bent klaar met de reparatie maar wanneer je de volgende dag jouw spuitwerk bekijkt zie je een soort barstjes ontstaan. In plaats van een mooie, strakke, gladde laklaag is de lak gebroken en zijn er oneffenheden te voelen. Wanneer je goed kijkt naar de lak dan heeft het wat weg van de structuur van asfalt. Het kan zijn dat je te maken hebt met ‘opwerken’.

Dit betekent dat de onderlaag zich letterlijk door de toplaag heen werkt en hierdoor ontstaan er barsten en scheuren. Dit kan gebeuren wanneer de onderlaag niet voldoende is uitgehard of niet voldoende is afgesloten door de bovenliggende laklaag. In dit item, “Voorkom en herstel opwerken van autolak” staat beschreven hoe je opwerken kunt voorkomen en zelf kunt herstellen. Geen nieuwe onderlaag aangebracht? Lees dan eens verder in het item over barsten.

Voorkom opwerken

Voorkom en herstel Opwerken van autolakDe oorzaak van opwerken zit dus in de onderlaag. Hanteer daarom altijd de aangegeven droogtijd zoals op het product omschreven. De onderlaag moet echt volledig gedroogd zijn voordat je de volgende laklaag aanbrengt. Zorg dat je producten van dezelfde leverancier zijn. In een enkel geval wil het voorkomen dat producten van verschillende leveranciers niet goed op elkaar reageren. Hierdoor kan opwerken ontstaan.

Opwerken herstellen

Schuur de laklaag grondig totdat de structuur is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Vervolgens behandel je de plek opnieuw. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel het Sinaasappel effect

Voorkom en herstel het sinaasappel effect

SinaasappeleffectJe bent klaar met spuitwerk maar je auto staat niet strak in de lak. Integendeel! De lak is hobbelig en heeft wat weg van de schil van een sinaasappel. Dat verklaart de naam. De oorzaak hiervan is vaak terug te vinden in de afstand van je spuitbus ten opzichte van het object. Wanneer deze te ver van het te spuiten oppervlak wordt afgehouden ontstaat er een te dunne laklaag die bobbelig opdroogt. Dit effect kan daarnaast nog worden versterkt als de spuitbus te snel heen en weer over het object wordt bewogen. Door de snelle beweging wordt de dekking van de laklaag te dun en droogt de lak niet mooi op. Na het lezen van dit item: “Voorkom en herstel het sinaasappel effect” weet je wat je moet doen om dit te voorkomen en hoe je hobbelige lak op jouw auto kunt herstellen.

Voorkom sinaasappel effect in de lak

SinaasappeleffectSinaasappel effect wordt bijna altijd veroorzaakt door menselijk handelen en kan dus eenvoudig worden voorkomen. Zorg dat de ondergrond goed geschuurd is en je de laklaag niet te dun aanbrengt. Dit doe je door de spuitbus goed te schudden en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Stop met spuiten wanneer de laklaag dekkend is.

Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.

Herstel sinaasappel effect in de lak

Betreft het een klein plekje? Dan zou opschuren met schuurpapier P1200 en polijsten uitkomst kunnen bieden. Bij grotere plekken schuur je de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel korrelige lak

korrelige lak

Voorkom en herstel korrelige lak

korrelige lakHet spuitwerk is klaar maar het eindresultaat voelt ruw aan en heeft geen mooie glans. Dan heb je te maken met de lakfout: korrelige lak. De oorzaak hiervan is te vinden in de afstand van de spuitbus ten opzichte van het object. Wanneer deze te ver van het te spuiten oppervlak wordt afgehouden ontstaat er een te dunne laklaag die korrelig/ruw opdroogt. Dit effect kan daarnaast nog worden versterkt als de spuitbus te snel heen en weer over het object wordt bewogen. Door de snelle beweging wordt de dekking van de laklaag te dun en droogt de lak ruw op. Na het lezen van dit item: “Voorkom en herstel korrelige lak” weet je wat je moet doen om dit te voorkomen en hoe je korrelige lak op jouw auto kunt herstellen.

Voorkom korrelige lak

korrelige lakKorrelige of ruwe lak kan eenvoudig worden voorkomen. Zorg dat de ondergrond van het te spuiten object goed geschuurd is. Breng vervolgens de laklaag niet te dun aan (maar ook niet te dik). Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2 min) en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Beweeg de spuitbus rustig van links naar rechts. Stop met spuiten wanneer de laklaag dekkend en mooi vloeiend is.

Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.

Korrelige lak herstellen

Betreft het een klein plekje? Dan zou je een mooie vloeiende laag blanke lak kunnen aanbrengen. Dit zou het probleem grotendeels op moeten lossen. Bij grotere plekken schuur je de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig:

Voorkom en herstel zakkers

Voorkom en herstel zakkers

Voorkom en herstel zakkers

Zakkers, ook wel lopers of druipers genoemd, is de meest voorkomende lakfout. Heb je zakkers in de lak? Troost je dan met de gedachte dat jij niet de enige bent die dit overkomt. In dit item “Voorkom en herstel zakkers” leggen we uit hoe je zakkers wegwerkt en in de toekomst kunt voorkomen.

Oorzaak zakkers

ZakkersHoe ontstaan zakkers eigenlijk? Hiervoor zijn meerdere oorzaken. Met stipt op nummer 1: de laklaag is te dik aangebracht. Dit kan komen doordat er teveel lak op het oppervlak is gespoten maar ook doordat de spuitbus te dicht bij het object is gehouden. Daarnaast kunnen zakkers ontstaan wanneer het object een te lage temperatuur heeft of wanneer de lak ongelijkmatig verdeeld is over het te spuiten oppervlak.

Voorkom zakkers

ZakkersZakkers worden bijna altijd veroorzaakt door menselijk handelen en kunnen dus eenvoudig worden voorkomen. Zorg dat de ondergrond goed geschuurd is. Werk in een schone ruimte die bij voorkeur tussen de 16° en 24° is en zorg dat het object ook op de juiste temperatuur is. De autolak hecht bijvoorbeeld slecht aan een ijskoude auto, waardoor het kan zakken.

Zorg dat je de laklaag niet te dik aanbrengt. Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2 min) en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Stop met spuiten wanneer de laklaag dekkend is. Extra lak aanbrengen heeft geen nut. Houd de aanbevolen droogtijd tussen de verschillende laklagen aan.

Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.

Zakkers herstellen

Schuur de laklaag grondig totdat de zakker is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Vervolgens behandel je de plek opnieuw. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig: