Voorkom en herstel korrelige lak

korrelige lakHet spuitwerk is klaar maar het eindresultaat voelt ruw aan en heeft geen mooie glans. Dan heb je te maken met de lakfout: korrelige lak. De oorzaak hiervan is te vinden in de afstand van de spuitbus ten opzichte van het object. Wanneer deze te ver van het te spuiten oppervlak wordt afgehouden ontstaat er een te dunne laklaag die korrelig/ruw opdroogt. Dit effect kan daarnaast nog worden versterkt als de spuitbus te snel heen en weer over het object wordt bewogen. Door de snelle beweging wordt de dekking van de laklaag te dun en droogt de lak ruw op. Na het lezen van dit item: “Voorkom en herstel korrelige lak” weet je wat je moet doen om dit te voorkomen en hoe je korrelige lak op jouw auto kunt herstellen.

Voorkom korrelige lak

korrelige lakKorrelige of ruwe lak kan eenvoudig worden voorkomen. Zorg dat de ondergrond van het te spuiten object goed geschuurd is. Breng vervolgens de laklaag niet te dun aan (maar ook niet te dik). Dit doe je door de spuitbus goed te schudden (2 min) en deze 20 tot 30 centimeter van het object te houden tijdens het spuiten. Beweeg de spuitbus rustig van links naar rechts. Stop met spuiten wanneer de laklaag dekkend en mooi vloeiend is.

Tip: Stop met spuiten wanneer je aan het eind van je beweging bent. Zo voorkom je dat je al spuitend op dezelfde plek blijft “hangen” met zakkers als gevolg.

Korrelige lak herstellen

Betreft het een klein plekje? Dan zou je een mooie vloeiende laag blanke lak kunnen aanbrengen. Dit zou het probleem grotendeels op moeten lossen. Bij grotere plekken schuur je de kleur laklaag grondig totdat enkel de gladde primer onderlaag nog over is. Vervolgens de plek opnieuw behandelen met kleur en blanke lak.

Dit heb je nodig: