Voorkom en herstel kratervorming in autolak

Voorkom en herstel KratervormingJe hebt schade hersteld aan jouw auto. De lak is echter niet mooi egaal geworden maar hobbelig en vol met kuiltjes. Hoe dit kan? Dat lees je in dit artikel: “Voorkom en herstel Kratervorming in autolak” Je herkent kratervorming aan de kringvormige puntjes en oneffenheden in de lak. Kratervorming is vaak voelbaar wanneer je met je vingertoppen over de lak heen veegt. Kraters, of kuiltjes zoals ze in de volksmond ook genoemd worden, ontstaan door een vette ondergrond. Dit kan komen door olie, vetten of siliconen resten die bijvoorbeeld in poetsmiddel zitten.

Voorkom kratervorming

Voorkom en herstel kratervorming in autolakNetjes en schoon werken voorkomt kratervorming. Reinig de ondergrond daarom eerst grondig met ontvetter. Dit doe je voordat je aan het schuurwerk begint/ Zorg dat je de onderlaag goed schuurt. Dit doe je door nat te schuren. Let hierbij op dat je het schuurwater goed verwijderd/wegspoelt en verschoon regelmatig het reinigingswater in de emmer.

Herstel kratervorming

Schuur de laklaag grondig totdat de krater is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Hiervoor schuur je minimaal tot op de primer. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.

Dit heb je nodig: