Je hebt schade hersteld aan jouw auto. De lak is echter niet mooi egaal geworden maar hobbelig en vol met kuiltjes. Hoe dit kan? Dat lees je in dit artikel: “Voorkom en herstel Kratervorming in autolak” Je herkent kratervorming aan de kringvormige puntjes en oneffenheden in de lak. Kratervorming is vaak voelbaar wanneer je met je vingertoppen over de lak heen veegt. Kraters, of kuiltjes zoals ze in de volksmond ook genoemd worden, ontstaan door een vette ondergrond. Dit kan komen door olie, vetten of siliconen resten die bijvoorbeeld in poetsmiddel zitten.
Voorkom kratervorming
Netjes en schoon werken voorkomt kratervorming. Reinig de ondergrond daarom eerst grondig met ontvetter. Dit doe je voordat je aan het schuurwerk begint/ Zorg dat je de onderlaag goed schuurt. Dit doe je door nat te schuren. Let hierbij op dat je het schuurwater goed verwijderd/wegspoelt en verschoon regelmatig het reinigingswater in de emmer.
Herstel kratervorming
Schuur de laklaag grondig totdat de krater is verdwenen en enkel de gladde onderlaag nog over is. Hiervoor schuur je minimaal tot op de primer. Moest je hiervoor tot op het metaal schuren? Begin dan wederom met uniQum Primer. Breng vervolgens de kleur en blanke lak aan.
Spuitbus uniQum Primer/FilleruniQum Primer/Filler is een 1-Komponent primer van zeer hoge kwaliteit in een spuitbus.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift Primer/FillerLakstift uniQum Primer/Filler Grijs bevat een sneldrogende grijze primer in een flesje met schroefdop en een geïntegreerd kwastje.