Bij autoschade denken veel mensen al snel aan dure reparaties en lange periodes waarin de auto in de garage staat. Gelukkig zijn er inmiddels diverse technieken beschikbaar die het reparatieproces kunnen versnellen en goedkoper maken, zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Een van deze technieken is spotrepair, en daarvoor wordt een spotrepair set gebruikt. Maar wat is een spotrepair set precies en hoe werkt het?
Wat is spotrepair?
Spotrepair is een techniek die wordt gebruikt om kleine beschadigingen aan de lak van een auto te herstellen, zoals krassen, steenslag of kleine deuken. In tegenstelling tot traditionele reparatiemethoden, waarbij vaak een heel paneel van de auto opnieuw moet worden gespoten, richt spotrepair zich op het behandelen van alleen de beschadigde plek. Dit bespaart zowel tijd als geld, aangezien niet het hele oppervlak wordt behandeld.
Deze techniek is populair geworden vanwege de toenemende vraag naar snelle en betaalbare oplossingen voor kleine schadegevallen.
Wat zit er in een spotrepair set van Autolakopmaat?
De spotrepair set van Autolakopmaat.nl bestaat uit 19 delen. Het is een compleet pakket om jouw schade volledig te repareren. De set bevat onder andere het volgende:
Schuurpapier: Dit wordt gebruikt om het beschadigde oppervlak voor te bereiden door het glad te maken en vuil of oxidatie te verwijderen
Primer: Een primer wordt aangebracht om het oppervlak voor te bereiden op de lak. Dit zorgt voor een juiste hechting en voorkomt dat de lak na verloop van tijd toch gaat loslaten.
Autolak: De juiste kleur autolak is essentieel voor een onzichtbare reparatie. Met onze kleurlocator kun je precies zien welke kleur jij nodig hebt.
Naast deze onderdelen, bevat onze set ook andere handige hulpmiddelen voor een nette reparatie. Hierbij kun je denken aan een ontvettingsdoek, tape en handschoenen.
Hoe werkt de set?
Het gebruik van de set is vrij eenvoudig, zolang je de juiste stappen volgt. Hier is een kort overzicht van dit proces. Bij de set wordt een uitgebreide handleiding geleverd.
Voorbereiding van het oppervlak: Het beschadigde gebied moet goed worden schoongemaakt voordat je begint. Dit betekent dat vuil, vet en stof verwijderd moeten worden.
Aanbrengen van de primer: Nadat het oppervlak is voorbereid, breng je een dunne laag primer aan op de beschadigde plek. De primer zorgt voor een goede hechting tussen de autolak en het metaal of kunststof van het voertuig. Let op dat je de primer goed laat drogen voordat je verder gaat.
Kleurlak aanbrengen: Zodra de primer is uitgehard, kun je de kleurlak aanbrengen. Hiervoor gebruik je de spuitbus uit de set. Het is belangrijk om dunne, gelijkmatige lagen aan te brengen om druppels te voorkomen.
Blanke lak aanbrengen: Als de kleurlak volledig droog is, kun je aan de slag met de blanke lak. Deze beschermt de kleurlak tegen beschadigingen en zorgt voor een glanzende afwerking. Ook hier geldt dat dunne lagen beter zijn dan dikke lagen.
Wanneer is spotrepair de juiste keuze?
Spotrepair is ideaal bij kleine beschadigingen zoals krassen, steenslag en kleine deukjes die geen structurele schade veroorzaken. Het is belangrijk om te weten dat spotrepair niet geschikt is voor grotere schadegevallen, zoals diepe deuken of uitgebreide roestplekken.
Voordelen van spotrepair sets
Kostenbesparend: Omdat je alleen het beschadigde gebied behandeld, zijn de kosten aanzienlijk lager dan bij een volledige reparatie.
Tijdbesparend: De reparatie kan vaak binnen een paar uur worden uitgevoerd
Gemakkelijk zelf te doen: De spotrepair sets van Autolakopmaat zijn gebruiksvriendelijk en ontworpen voor doe-het-zelfvers.
Een spotrepair set is een handige en betaalbare oplossing voor kleine lakschade. Met de juiste materialen en met een beetje geduld kun je je eigen auto weer in topconditie brengen!
Ja, bij effectlakken wel. Je moet bij effectkleuren altijd aflakken met een blanke laag omdat dit nodig is om exact de juiste kleur te krijgen. Daarnaast zorgt blanke lak voor een optimale bescherming van jouw autolak en de glansgraad van de autokleur.
Wat is blanke lak?
Goed om te weten: autolak bestaat uit meerdere lagen, zoals hiernaast afgebeeld. Je hebt allereerst het metaal van je auto. Dit wordt behandeld met een grijze of witte grondlak. Grondlak voorkomt roest en zorgt ook voor een goede hechting met de kleurlak. Vervolgens is de kleurlak aangebracht. Op de kleurlak wordt in de meeste gevallen nog blanke lak aangebracht. Deze werkt het geheel netjes af, zorgt voor de juiste glans en beschermt de kleurlak tegen krasjes of stoten. Ook biedt blanke lak bescherming tegen weersinvloeden zoals UV-straling en chemicaliën zoals strooizout.
Wat zijn de voordelen?
Blanke lak is bedoeld om jouw autolak te beschermen tegen vocht, vuil en andere invloeden van buitenaf. Het zorgt daarnaast voor de glansgraad van de autokleur. Hoewel de meeste auto’s zijn voorzien van een hoogglans blanke lak bieden wij ook de varianten zijdeglans en mat. Dit geldt voor onze spuitbussen en onze lakstiften.
Blanke lak is verkrijgbaar in twee varianten. De sneldrogende 1K soort en de meer professionele 2K blanke lak. Deze twee-componenten variant biedt een zeer hoge weerstand tegen chemicaliën, is uitstekend benzine- en weerbestendig en na uitharding eenvoudig te polijsten. Wij adviseren dan ook het gebruik van 2K blanke lak.
Heb ik blanke lak nodig?
Om terug te komen op de vraag, moet ik altijd aflakken met blanke lak? Ja, bij effectkleuren altijd. Maar hoe weet je of je een effectkleur hebt, en dus blanke lak moet bestellen? Dat hebben wij al voor je uitgezocht. Wanneer je in onze kleurenkiezer jouw kleurcode invoert, geeft het systeem automatisch de melding wanneer het om een effectlak gaat en wordt er aangegeven dat blanke lak nodig is. Dat kan niet fout gaan!
Welke producten heb ik nodig voor het zelf herstellen van mijn schade?
Je wilt zelf jouw autolak herstellen? Lees dan eerst dit artikel: “Benodigde producten autolak schadeherstel” om te bepalen welk product je hiervoor nodig hebt. Ze zeggen niet voor niets: een ongeluk zit in een klein hoekje. Het is waar, lakschade aan je auto kan écht iedereen overkomen. Een kras op je bumper door het inparkeren, een steentje op de motorkap, een paaltje over het hoofd zien of met je auto langs een muur ‘schrapen’ omdat je een verkeerde inschatting maakt. Ai! Die krassen op je auto zijn een doorn in het oog. Gelukkig kan je autolak eenvoudig zelf herstellen. Welke producten heb je nodig voor autolak schadeherstel? Wij vertellen het je!
Benodigde producten
Om te bepalen welke producten je nodig hebt om de autolak te herstellen, is het goed om te weten hoe groot de schade aan je auto is.
Voor de kleinste schades is onze Easy Repair set de perfecte oplossing. Deze is speciaal ontwikkeld om steenslag en kleine krasjes op eenvoudige wijze te herstellen.
Een lakstift leent zich perfect voor kleine beschadigingen, groter dan een pitje steenslag maar kleiner dan een euromunt.
Voor grotere schades adviseren we een spuitbus autolak. Dit vereist het nodige schuurwerk en voorbereiding, hiervoor hebben we een advies pagina opgesteld met uitgebreide beschrijving en voorbeeld video’s. Dankzij onze volledige Spot Repair Set weet je zeker dat je alle benodigdheden in huis hebt.
Wil je grotere oppervlaktes spuiten zoals een volledige motorkap en heb je hiervoor thuis voorzieningen zoals een compressor en spuitpistool? Dan is ons assortiment Autolak in blik echt iets voor jou. Hier vindt je alles wat je nodig hebt voor jouw project.
Opbouw autolak
Om te bepalen welke spullen je nodig hebt voor het herstellen van autolak is het niet alleen goed om te weten hoe groot de beschadiging is, maar ook hoe ‘diep’. Je hebt allereerst het metaal van je auto. Dit wordt behandeld met een grijze of witte grondlak. Grondlak voorkomt roest en zorgt ook voor een goede hechting met de kleurlak.
Vervolgens is de kleurlak aangebracht. Op de kleurlak wordt in de meeste gevallen nog blanke lak aangebracht. Deze werkt het geheel netjes af, zorgt voor de juiste glans en beschermt de kleurlak tegen krasjes of stoten. Ook biedt blanke lak bescherming tegen weersinvloeden zoals UV-straling en chemicaliën zoals strooizout.
Testen lakschade
Je kunt zelf checken hoe diep de kras is door met je vinger een beetje sop over de kras te wrijven. Als de kras even verdwijnt en weer terugkomt, is de lakschade oppervlakkig. Voor reparatie is enkel blanke lak benodigd. Goed nieuws: na gebruik zal je auto weer als nieuw zijn!
Is de kras nog zichtbaar na de sop en heeft het een wittige kleur? Dan is de kras dieper en heb je kleurlak nodig. Dit is de tweede laag, de kleurlaag. Zie je zelfs metaal onder de kras, dan heb je het over de grondlaag. Hiervoor is een uitgebreidere reparatie met primer en autolak nodig.
Aanvullende producten
Op basis van de omvang en de diepte van de schade kies je met welk product je de schade behandelt. Heb je gekozen voor spuiten? Met de Spot Repair Set heb je een volledig pakket met alle toebehoren. Deze zijn uiteraard ook los te bestellen.
Meer weten over het gebruik van onze producten? Op onze Adviespagina vertellen we er alles over en vind je handige instructievideo’s en handleidingen.
We hebben je een aardig eindje op weg geholpen, maar het kan natuurlijk zo zijn dat je nog met vragen zit. Wil je meer weten over het herstellen van autolak? Of heb je een vraag over onze producten? Laat het weten! Stuur een mailtje naar info@autolakopmaat.nl of bel naar 0318-570538. Wij helpen je graag!
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Heb ik een autolak lakstift of een spuitbus nodig?
Het is waarschijnlijk de meestgestelde vraag aan ons adres: ‘Heb ik een autolak lakstift of een spuitbus nodig?’ We leggen het je graag eens rustig uit!
Moet ik een autolak lakstift of spuitbus gebruiken?
Het snelle antwoord is: dat hangt af de grootte van de beschadiging.
Wanneer het een kleine beschadiging is, en je kunt ‘m goed behandelen met een klein kwastje, dan is een lakstift de juiste keuze.
Hoe weet ik of ik de juiste kleur autolak spuitbus of lakstift bestel?
Autolakopmaat.nl heeft een unieke kleurenzoeker ontwikkeld waarmee je eenvoudig de juiste autolak kleur kunt selecteren. Ben je op zoek naar de kleurcode van je auto, maar kun je deze niet vinden? Bekijk deze pagina om erachter te komen waar je de kleurcode van je auto kunt vinden.
Hoe gebruik ik een autolak lakstift?
Is de beschadiging aan je lak niet zo groot, dan kun je een lakstift gebruiken om het zelf eenvoudig te herstellen. Dat doe je in deze 5 stappen:
Heb je vragen over het herstellen van je autolak schade?
Heb je vragen over het gebruiken van spuitbussen, lakstiften of spot-repair sets bij autolak schade? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met AutolakOpMaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Je rijdt op de snelweg en net als je die vrachtwagen inhaalt, pats! Een klein steentje wordt tegen jouw auto aan geslingerd en veroorzaakt schade, niets aan te doen. Of toch wel? We kunnen helaas niet voorkomen dat je steenslag krijgt maar hebben een oplossing ontworpen waarmee je steenslag eenvoudig zelf herstelt. Hoe kan ik steenslag zelf repareren? Dankzij onze Easy Repair oplossing is steenslag verleden tijd. Deze oplossing is zonder schuur- en spuitwerk en dus door iedereen te gebruiken.
Easy Repair
Naast het feit dat steenslag lelijk staat, is het ook nog eens schadelijk voor je auto. De steenslag plek is extra gevoelig voor corrosie omdat de bescherming van de lak verdwenen is. Tijd om hier iets aan te doen! Met de Easy Repair Set werk je deze plekjes bij in een handomdraai. Een dure reparatie bij een professionele schade hersteller is hierdoor niet meer nodig!
Hoe werkt het
De Easy Repair Set bestaat uit meerdere componenten en zorgt ervoor dat je in vier stappen de steenslag weer bijwerkt. Zorg, voordat je begint, dat je het te behandelen oppervlak goed schoon hebt gemaakt.
Stap 1. Vul de steenslag met autolak, hiervoor is een handige touch tip meegeleverd.
Stap 2. Veeg overtollig lak, dat naast de schade terecht is gekomen, weg met de speciale cleaner.
Stap 3. Leg op de aangebrachte lak nog een klein bolletje kleurverf.
Stap 4. Polijst de lak totdat deze glad gestreken is met de originele lak en er genoeg glans op zit.
Alle benodigdheden voor bovenstaande werkzaamheden worden meegeleverd in de Easy Repair Set.
Bekijk voor meer informatie onze Adviespagina waar je instructievideo’s en uitgebreide handleidingen terugvindt die antwoord geven op de vraag “Hoe kan ik steenslag zelf repareren?” Of lees de uitgebreide instructie hieronder.
Stap voor stap
De reparatie van steenslag is heel eenvoudig. Het vereist enig geduld en een vaste hand. Je begint met het schoonmaken van de auto, of in ieder geval de onderdelen waar de steenslag op zit. Dit voorkomt dat je zand of ander vuil in de lak veegt en zo krassen veroorzaakt. Nu het oppervlak schoon is gemaakt pak je de zwarte poetsdoek en het reinigingsmiddel. Hiermee reinig je de schade grondig. Dit heeft als effect dat mogelijke vettigheid verwijderd wordt en de lak straks beter aanhecht. Bekijk je schade goed, zijn de randen opgekruld en steekt dit boven de originele lak uit? In dat geval is het beter om met het puntje van een stanleymes of kleine schroevendraaier de ophoping te verwijderen. Dit blijft anders altijd zichtbaar.
Lak aanbrengen
Nu de schade schoon en geïnspecteerd is kunnen we aan de slag. De door jou bestelde kleur autolak brengen we aan met de gele touch tip. Zorg ervoor dat je niet teveel lak in één keer aanbrengt. Dit doe je door de touch tip niet volledig in de lak te dompelen maar, wanneer je het flesje iets schuin houdt, het witte kopje half in de lak de dompelen. Zorg dat je in de schade een bolletje verf legt die iets boven het oppervlak uitsteekt, zoals afgebeeld. Laat het geheel 10 minuten drogen. In de lak zitten oplosbare stoffen. Je zult dan ook zien dat, wanneer de lak opdroogt, deze inklinkt en de vorm van de steenslag weer zichtbaar wordt.
Cleaner
Hoe goed je ook je best doet, er zal altijd wat lak over de rand van de steenslag heengaan. Dit is niet erg maar moet wel verwijderd worden voor een mooi resultaat. Wikkel het oranje doekje strak om het schuimblokje heen en breng enkele druppels cleaner aan. Veeg nu zonder te drukken over de steenslag. De cleaner is ontworpen om de overtollige lak op de rand te verwijderen, doordat je niet drukt zal de lak in de steenslag blijven liggen.
Aflak
Nu de steenslag voor 80% is gevuld met lak gaan we de bovenste laklaag aanbrengen. Dit doen we met de witte touch tip. Ook hier is voorzichtigheid geboden, dompel de touch tip niet volledig onder maar laat het witte kopje half in de lak zakken. Probeer de lak als een “druppeltje” op de steenslag te leggen zonder hierbij teveel te vegen. Zorg ervoor dat de reparatie iets hoger is dan de steenslag zodat je niet meer tegen de zijkant van de originele blanke lak aankijkt. Laat dit 60 minuten drogen.
Polijsten
Nu de lak opgedroogd is zie je dat de reparatie nog iets hoger is dan de originele laklaag en minder glans bevat. Dit lossen we op door de plek grondig te polijsten. Gebruik hiervoor de meegeleverde zwarte microvezeldoek en het polijstmiddel uit het flesje met de oranje deksel. Druk voorzichtig op de herstelde plek, niet te hard want je wilt je vers aangebrachte lak niet uit de steenslag vegen! Poets nu de reparatie glad en je zult zien dat ook de glans is teruggekeerd. Afhankelijk van de dikte van de laatst aangebrachte laag kan het poetsen enkele minuten tot een kwartier duren. Nog even de handjes uit de mouwen dus.
Gefeliciteerd, je hebt zojuist de steenslag verwijderd! Is de schade nog niet helemaal glad? Herhaal dan de stap vanaf het aflakken totdat je tevreden bent over de reparatie.
Lakschade aan je auto kan helaas iedereen overkomen. Zelfs de beste automobilist krijgt weleens te maken met een krasje op zijn bumper bij het inparkeren. En wie is er niet ooit met zijn wagen tegen een paaltje gereden? Of je bent met de autospiegel langs een betonwand of -paal geschuurd in een krappe parkeergarage. Het schrapende geluid doet je nog huiveren als je eraan terugdenkt…
Maar geen nood, wij van autolakopmaat.nl informeren je graag over alles omtrent schade aan je autolak. En natuurlijk leggen we je graag uit hoe je lakschade aan je wagen zélf kunt herstellen!
Als je auto lakschade heeft, kun je dit natuurlijk door een vakgarage of monteur laten repareren. Dit kan echter wel gauw een aardige kostenpost worden. De bumper laten vervangen kost zo’n 150 euro, en autolak laten overspuiten door een schadebedrijf is ook niet gratis. Heb je lakschade aan je auto, dan is het goed mogelijk dat je dit kunt oplossen met een autolakstift of zelf een autolak spuitbus kunt gebruiken. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Lees verder om dit te ontdekken!
Hoe diep is mijn kras?
Om de juiste aanpak voor de beschadigingen op je autolak te bepalen, moet je weten hoe diep de kras is. Hiervoor is het allereerst belangrijk om te weten hoe de autolak is samengesteld. Autolak is namelijk opgebouwd uit 3 lagen. De grondlaag, die de carrosserie beschermt tegen roest, de kleurlaag en de blanke lak. Deze laatste blanke verf, ook wel coating genoemd, beschermt de auto tegen invloeden van buitenaf, zoals vocht en vuil.
Test zelf: is de kras oppervlakkig?
Wrijf met je vinger wat sop over de kras, om te bepalen of deze tot in de kleurlaag is doorgedrongen of niet. Verdwijnt de kras meteen, en komt deze daarna langzaam weer terug? Dan is de lakschade oppervlakkig en kun je met slechts polijsten (blanke lak) de lak weer als nieuw en glanzend krijgen. Is de kras nog steeds zichtbaar aan een wittige kleur? De kras is in dat geval wat dieper en je moet dus aan de slag met kleurlak.
Zit de kras of beschadiging nou zo diep dat je zelfs metaal ziet, of zijn er ook deuken bij? Dan is een uitgebreidere reparatie nodig. We gaan hieronder in op de verschillende soorten schade en welk product je hierbij nodig hebt.
Gaat de kras of beschadiging dieper dan de blanke lak, dan moet je ook de kleurlak herstellen. Uiteraard is het heel belangrijk om de kleur van je autolak juist te bepalen, want je wilt natuurlijk geen zichtbare kleurafwijkingen op de lakschade. Hiervoor gebruik je eenvoudig onze kleurentool. Kies het automerk van jouw wagen, en bekijk waar de kleurcode te vinden is in de auto. Vervolgens geef je de code in bij het zoekveld, en koop je eenvoudig de juiste kleur autolak lakstift of spuitbus! Vervolgens kun je aan de slag gaan met het stappenplan. Ga hiervoor naar ‘Hoe gebruik ik een Lakstift op kleur (bij middeldiepe krassen)’.
Hoe gebruik ik een Blanke lakstift (bij lichte auto lakschade)?
Heb je lichte lakschade, dan is een blanke lakstift al voldoende. Het aanbrengen hiervan is eenvoudig: je doet dit gewoon alsof het een normale stift is. Stip de beschadiging licht aan, en de lakschade verdwijnt als sneeuw voor de zon! Wil je weten hoe je de lakstift met blanke lak gebruikt? Hieronder volgt nog een wat uitgebreider stappenplan, zodat je direct aan de slag kunt.
Stap 1: Lakstift schudden voor gebruik
Niet moeilijk, wel belangrijk. Gewoon even het flesje tussen duim en wijsvinger vasthouden en ongeveer 2 minuten goed schudden. Zo weet je zeker dat de lak mooi egaal uit het flesje komt en zonder klontjes aangebracht kan worden.
Stap 2: Beschadigingen bijwerken met de lakstift
Voordat je aan de slag gaat met de blanke lakstift is het belangrijk om eerst de te behandelen plek vetvrij te maken. Dit kan bijvoorbeeld met een stofvrije doek en een siliconenverwijderaar. Als dit gedaan is kun je de kras of plek voorzichtig bijwerken.
Doop een paar van de haartjes van de kwast (die natuurlijk al in de lakstift zit) in de lak, en tip de lakbeschadiging aan. Om de lak in een kras aan te brengen kun je ook een schone tandenstoker of cocktailprikker gebruiken.
Let op de weersomstandigheden. In de stromende regen of vol in de zon werken is niet verstandig. Het beste ga je aan de slag bij 20-25 graden, windstil en op een plekje uit de zon.
Stap 3: Laat de autolak drogen
Wanneer je klaar bent met de lakstift is het belangrijk om dit minstens 30 minuten te laten drogen. Belangrijk: bij metallic lak is het nodig om de laatste laklaag daarna altijd af te werken met een blanke lak. Zo weet je zeker dat er geen kleurverschillen meer zichtbaar zijn.
Stap 4: Polijst de autolak
Om het helemaal af te maken is het belangrijk dat je de aangebrachte autolak netjes glad maakt en polijst. Daarna is je auto weer klaar en goed beschermd!
Hoe gebruik ik een Lakstift op kleur (bij middeldiepe krassen)?
Als het gaat om een beschadiging van de autolak, waarbij de lakkleur deels verdwenen is, en het gaat om een smal oppervlak zoals een kras, gebruik je een lakstift in de kleur van jouw autolak. Hiervoor volg je hetzelfde stappenplan als voor de blanke lakstift.
Hoe gebruik ik een lak spuitbus op kleur (bij middeldiepe lakschade)
Is de lakschade aan je auto een stukje groter dan de lakstift, dan is het aan te raden om deze te herstellen met een autolak spuitbus. Dit vergt wel iets meer voorbereiding dan het gebruik van de lakstift, maar met behulp van de stappen hieronder kun je het helemaal zelf.
Zie het stappenplan hieronder of bekijk onderstaand filmpje over het spuiten van een buitenspiegel:
Stap 1. Bereid het oppervlak goed voor
Voordat je aan de slag kunt met de juiste kleur spuitbus moet eerst het te behandelen oppervlak goed voorbereid zijn. Daarvoor zijn een aantal dingen belangrijk.
• Kies een koele, tochtvrije plek. Het oppervlak moet stofvrij zijn en blijven, zodat er geen stofjes in de lak komen te zitten. Kies daarom een plek waar je uit de wind bent. De ideale temperatuur om te werken is maximaal 20-25 graden.
• Doe handschoenen aan. Het is altijd verstandig om jezelf goed te beschermen. Onze handige uniQum nitrile handschoenen zijn geen overbodige luxe.
• Oppervlak schuren. Om zeker te weten dat de lak goed gaat hechten raden we altijd aan dat je het oppervlak eerst licht opschuurt. Bekijk ons schuurmateriaal voor autolak.
• Oppervlak ontvetten. Wanneer alles netjes is geschuurd is het belangrijk het te behandelen gebied eerst te ontvetten en stofvrij te maken. Met deze siliconen ontvetter verwijder je eenvoudig stof en vuil en hecht de nieuwe autolak uiteindelijk beter, met als gevolg een optimaal resultaat.
• Behandel voor met een primer. Het gebruiken van de UniQum Primer/ Filler zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
Stap 2. Gebruik de spuitbus om de lakschade aan uw auto te herstellen
• Dek de ruimte om het te behandelen gebied goed af. Leg een paar doeken om de beschadigde plek heen zodat de spuitbus alleen raakt wat nodig is.
• Schud de spuitbus stevig. Om ervoor te zorgen dat de lakkleur mooi gelijkmatig uit de spuitbus komt, is het aan te raden om de bus ongeveer 2 minuten te schudden.
• Probeer uit. Spuit eerst een proefstukje om de kleur te controleren.
• Spuit de auto van links naar rechts. Houd de spuitbus op ongeveer 30cm afstand van het te behandelen oppervlak. Spuit dan rustig van links naar rechts over de beschadigde plek, mooi gedekt maar niet te dik
• Spuit een extra laag lak op. Wanneer je een metallic lak gebruik, spuit dan 2 lagen, met een tussenpoos van zeker 5 minuten.
Stap 3. Lak de lakschade af met blanke lak (coating)
Ziet de nieuwe laklaag er goed uit? Bescherm dan je nieuw aangebrachte autolak met blanke lak. Die zorgt niet alleen voor een superstrakke hoogglans afwerking, maar ook voor een krasvaste beschermlaag.
Is de lakschade ernstiger dan een oppervlakkige kras, dan kan een reparatie nodig zijn. Dit noemen we ook wel spot repair. Wij hebben speciaal hiervoor een lakschade reparatieset samengesteld.
Het Spotrepair set 19-delig is compleet samengesteld zodat je alles in huis hebt om de lakschade van je auto goed te herstellen. Kleine deukjes in de lak kun je opvullen met de bijgevoegde plamuur met behulp van de plamuurmessen. Ook zijn 3M schuurpapier vellen met diverse korreldichtheden toegevoegd. Hiermee kun je het oppervlak vervolgens goed voorbereiden voor de lakbeurt. Daarnaast is ook gedacht aan afplaktape om het oppervlak om de plek heen goed te kunnen afschermen. Tot slot zitten natuurlijk alle benodigde spuitbussen in de set. Hieronder volgt een stappenplan om de set goed te gebruiken.
Hieronder leggen we je uit hoe je de spotrepair reparatieset gebruikt:
Stap 1. Grove schade gladschuren en plamuren
Bestaat de lakschade van je auto uit diepe krassen of deukjes, dan gebruik je de plamuur om deze op te vullen. Eerst voeg je de verharder toe aan de plamuur in de verhoudingen op het blik. Vervolgens breng je de plamuur aan met de bijgeleverde plamuurmessen. Schuur dit vervolgens op met gebruik van de 3M schuurpapier vellen (P140, P240 en P320). Gebruik het fijnste vel voor de randen van de lakschade.
Hebben de plekken geen opvulling nodig? Dan is alleen opschuren met behulp van de 3M vellen voldoende.
Stap 2. Nat schuren van de fijnere plekken
Zijn er nog wat fijne beschadigingen in de lak, die lastig met een lakstift te behandelen zijn? Deze kun je goed herstellen door te wetsanden. Wetsanden is niets meer of minder dan nat schuren, met een schuurpapier met heel fijne korrel. Dit schuurpapier moet je eerst een paar uur weken voor gebruik. Daarna kun je deze gebruiken, en let hierbij op dat je het papier constant nat houdt. Werk van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte. Zorg ervoor dat je het oppervlak na afloop even laat drogen. Het oppervlak is nu helemaal glad en klaar voor behandeling!
Stap 3. Spuit een primer op
Spuit de Uniqum Primer/ Filler op het geschuurde oppervlak. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.
De laatste stap van spotrepair is het egaliseren van de overgang tussen de nieuw aangebrachte laklaag en de bestaande autolak. Dit doe je door het gebruik van een uitspuitverdunner. Spuit de uitspuitverdunnner over de spuitovergang in dunne lagen. Gebruik 2 tot 4 lagen van de verdunner, totdat de kleur egaal is geworden en er geen kleurovergang meer te zien is.
Stap 6. Spuit de blanke lak op
De lakschade aan je auto is nu gerepareerd, maar je zult zien dat de plek nu mat opdroogt. Tijd dus voor de finishing touch. Je brengt de blanke lak aan voor een mooie hoogglans en bescherming. Het beste spuit je 2 flinke lagen op van de glanslak, waarbij elke laag 10 minuten moet drogen. Ook hierbij kun je de uitspuitverdunner gebruiken, om een gelijkmatige glanslaag te krijgen. Doe dit wanneer de blanke lak net opgespoten is, zodat deze nog goed vloeibaar is.
In principe is de auto nu weer zo goed als nieuw en is de lakschade niet meer te zien! Eventueel kun je je wagen voor extra glans natuurlijk nog oppoetsen met behulp van een polijstpasta of wax.
Heb je vragen over deze 6 stappen om een spotrepair set goed te gebruiken? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met AutolakOpMaat.nl, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
De bumper is dé plek waar de meeste lakschade aan je auto voorkomt. Een moment van onoplettendheid tijdens het manoeuvreren van je wagen en het is gebeurd. Je rijdt tegen een paaltje of schaaft langs een muurtje. Een lelijke kras of schaafplek, ofwel lakschade, aan de autobumper is het gevolg. Balen, natuurlijk! Maar geen nood: de bumperschade is gelukkig vrij eenvoudig zelf op te lossen.
Kan ik lakschade aan de autobumper zelf bijwerken of repareren?
Je kunt natuurlijk naar de lokale garage of automonteur gaan om lakschade aan je autobumper te laten repareren. Maar de kosten voor dit zogenaamde ‘spot repair’ kunnen snel oplopen. Dus een goed alternatief is om de beschadigde lak zelf te repareren. Als dit kleine plekken zijn, kun je de autolakschade aan de bumper namelijk eenvoudig oplossen. Het is daarvoor wel nodig om te weten hoe diep de kras is, zodat je weet welke middelen je nodig hebt en welke stappen je moet nemen.
Hoe weet ik hoe diep de kras in mijn lak is?
Om erachter te komen hoe diep de kras is, is het eerst handig om te weten hoe de lak van een auto is samengesteld. Autolak is namelijk opgebouwd uit enkele lagen. Bovenop het metaal van de carrosserie zit een grondlaag voor de lak, die roest op je auto moet tegengaan. De laag daarboven is de kleurlaag. De bovenste laag is een glanzende blanke coating om de lak te beschermen van weersinvloeden van buitenaf.
1. De bumperkras zit in de blanke laklaag
Wanneer de bumperschade alleen tot de blanke lak is doorgedrongen, kun je dit testen door hier water op te spuiten. Zorgt het water ervoor dat de kras onzichtbaar wordt? Dan is het een oppervlakkige kras, dus alleen in de blanke laklaag. In dit geval kun je voor het bijwerken van de lakschade prima een lakstift voor blanke lak gebruiken. Zorg hiervoor eerst dat het oppervlak vetvrij is, bijvoorbeeld met een siliconenverwijderaar met pluisvrij doekje.
2. De bumperkras zit in de kleurlak
Is de kleur deels verdwenen van de bumper, maar is dit nog niet grijs of wittig, dan is de kras waarschijnlijk tot in de kleurlak gedrongen. De watertest zorgt er niet voor dat de kras verdwijnt, deze blijft zichtbaar. Bij dit soort beschadigingen kun je zelf de lak bijwerken door middel van een lakstift op kleur, en dit afwerken met blanke lak. Gebruik onze unieke kleurcode tool en vind de juiste kleur lak om je bumper zelf bij te werken. Wil je weten waar je de kleurcode van je auto vindt? Wij hebben dit per merk voor je op een rij gezet.
Bekijk hieronder hoe je de lakschade zelf met een autolakstift laat verdwijnen:
3. De kras is diep: in de grondlaag of in het metaal
Zie je nergens op de kras meer kleur, dan is de kras waarschijnlijk doorgedrongen tot de grondlak of zelfs tot het metaal. Bij dit soort lakschade zijn autolakstiften niet meer voldoende om de bumper bij te werken. Je hebt hier een complete reparatieset voor nodig. Spot repair vereist een aantal stappen:
Hieronder vind je een instructievideo voor het gebruik van de spotrepair reparatieset:
Heb je advies nodig?
AutolakOpMaat.nl is dé online shop waar je lakstiften koopt met de juiste lakkleur voor je auto. Al onze producten zijn van professionele kwaliteit en zijn speciaal ontwikkeld voor zowel bedrijven als particulieren. Veel van onze klanten zijn garages, autoschadebedrijven en specialisten op het gebied van autoreparatie. Maar ook particulieren die liever zelf een kras in hun auto bijwerken komen bij ons uit. Dus heb je een klein ongeluk gehad met je bumper, dan hebben wij altijd de juiste oplossing!
Kom je er zelf niet uit? Neem gerust contact op, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Autolak lakschade kun je zelf herstellen, of je nu veel of nog geen ervaring hebt. Met de producten van AutolakOpMaat.nl zorg je ervoor dat de lakschade in je autolak snel en netjes wordt opgelost. Op deze pagina leggen we uit hoe je dat eenvoudig en toch goed doet.
Hoe kun je de lakschade in je autolak zelf aanpakken? Dat doe je in 3 stappen:
• Bepaal het juiste schade-herstel product
• Bewerk je auto voor
• Herstel de autolak
Zelf herstellen van je autolak met een lakstift:
Zelf herstellen van je autolak met een spuitbus/spotrepair set:
Stap 1. Bepaal het juiste schade-herstel product
Wanneer je de lakschade aan je autolak zelf wilt herstellen is het belangrijk dat je eerst vaststelt wat voor soort schade het is. Pas wanneer je dat weet kun je het juiste product kiezen om de schade mee herstellen. Bij kleinere oppervlakten raden wij over het algemeen aan om een autolak lakstift te gebruiken. Bij wat grotere oppervlakken is het raadzaam om de schade te herstellen met een spuitbus voor autolak.
Voor zowel de lakstift als de spuitbus geldt uiteraard dat het belangrijk is de juiste kleur te bestellen. In je auto vind je een metalen plaatje met daarop de juiste originele kleurcode van je auto. Per merk, en zelfs per model, verschilt het waar dit plaatje zich bevindt. Kijk op onze overzichtspagina “Waar kan ik mijn autolak kleurcode vinden” om te zien waar je de juiste code in jouw auto vindt.
Wanneer je de juiste kleurcode hebt gevonden kun je eenvoudig via onze kleurkiezer het juiste product bestellen, in 100% de juiste kleur.
Wanneer je de juiste producten hebt besteld en en bij de hand hebt, kun je aan de slag. Wij raden aan om te werken op een plek die droog is, maar niet te heet, en het liefst uit de zon. Pas op dat het niet te hard waait, anders kan er ongewenst stof in de vers aangebrachte lak komen. Om een diepe kras in de lak goed te behandelen heb je diverse middelen nodig; diverse soorten schuurpapier om de ondergrond klaar te maken voor behandeling, een ontvetter en microvezeldoek, een primer of filler, en uiteraard de juiste kleur lakstift of spuitbus. Maak de te behandelen plek goed schoon en eventueel kaal zodat resten goed verwijderd zijn. Pas wanneer het oppervlak goed schoon en droog is kun je aan de slag met de autolak.
Stap 3. Herstel de autolak
We raden altijd aan om, voordat je de autolak aanbrengt, toch even te testen of je inderdaad de juiste kleur besteld en ontvangen hebt. Probeer het even uit op een stukje papier, zo voorkom je vervelend gedoe.
Wanneer je niet zeker weet hoe een spuitbus of lakstift te gebruiken, dan kun je hier onze handleidingen downloaden. Zo weet je zeker dat je stap voor stap de juiste keuze maakt.
Heb je daarover nog vragen? Neem dan contact met ons op, we helpen graag verder!
Over Autolakopmaat.nl
Wij zijn marktleider op het gebied van spuitbussen en lakstiften voor autolakken in elke kleur en voor elk merk en type auto. Heb je vragen over onze producten of over jouw project? Neem dan contact met ons op, we geven je graag advies op maat.
Dit heb je nodig:
Spuitbus AutolakAutolak spuitbus in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
Autolak + blanke lak 2KCombisetVoordeelset spuitbus Autolak met spuitbus SprayMax 2K Blanke lak. Optioneel is de uniQum Primer/Filler mee te bestellen.
Lakstift AutolakAutolak in lakstift in iedere gewenste kleur, zowel effen, metallic als parelmoer kleuren.
3M Handvel Schuurpapier droog3M Handvel Schuurpapier voor droog schuren met de hand tijdens verschillende fasen van het reparatieproces.
Heb je een lelijke, doffe plek in je autolak? In dit artikel leggen we uit hoe je dit in 3 eenvoudige stappen kunt oplossen. Voor een aangetaste lak hoef je niet naar de garage, een doffe plek wegpoetsen uit autolak kun je prima zelf. Wel zo snel en voordelig!
Lees meer over doffe plekken in je autolak:
• De oplossing: doffe plek wegpoetsen in 3 stappen
• De mogelijke oorzaken van doffe plekken in je autolak
• Hoe voorkom je voortaan dat je doffe plekken krijgt
De oplossing: doffe plek wegpoetsen in 3 stappen
Wanneer je één of meerdere doffe plekken in je autolak ziet, hoef je niet per sé naar de garage of een autoherstelbedrijf te gaan. Met behulp van enkele eenvoudige en betaalbare producten heb je die doffe plekken binnen no time zelf opgelost.
We zetten het even voor je op een rij:
Stap 1. Reinig de doffe plek. Gebruik onze Colad ontvettingsdoeken om de te behandelen plek eenvoudig goed te ontvetten.
Stap 2. Breng polijstpasta aan. Schud onze Colad Polijstpasta goed en doe een scheutje van dit polijstmiddel op een microvezeldoek. Wrijf de pasta wisselend in rechte en ronde bewegingen over de doffe plek. De COLAD OneStepReady Polijstpasta dekt het gehele proces, van fijn schuren in het begin, om doffe plekken en krasjes te verwijderen, tot een hoogglans eindresultaat. Wanneer je liever niet met de hand werkt, gebruik dan de eenvoudige steunschijf voor op een boormachine en de bijbehorende polijstschijven of polijstpads. Zonder veel moeite krijg je een uitstekend resultaat! Wil je weten wat de beste oplossing voor jouw auto is? Bel ons dan even, dan geven we je advies op maat.
Stap 3. Verwijder het overgebleven middel. Wanneer de plek voldoende behandeld is, verwijder dan het residu van de aangebrachte polijstpasta. Gebruik daarvoor een simpele poetsdoek.
Klaar. Dat is het. Binnen een paar minuten verwijder je dus zelf een doffe plek uit je autolak.
Mogelijk oorzaken van doffe plekken in je autolak
De zon is oorzaak nummer 1 van doffe plekken in autolak. Zeker bij iets oudere rode, oranje en gele autolakken. Zeker iets oudere autolak bevat een pigment dat eenvoudiger verkleurt door UV-straling. Ook is deze lak vaak niet goed afgewerkt met een sterke laag blanke lak.
Een andere boosdoener is vogelpoep. Het vervelende hiervan is dat, wanneer het niet snel genoeg wordt verwijderd, vogelpoep tot in alle lagen van de autolak doordringt en het aantast. Het is dus belangrijk om er snel bij te zijn en het snel en grondig te verwijderen. Mocht de bovenste lak toch al aangetast zijn, gebruik dan onze eerdergenoemde drie stappen om alles weer te herstellen. Twijfel je of je dit zelf kunt doen dan is het raadzaam er toch een specialist bij te halen.
Voorkomen dat doffe plekken terugkeren
Wanneer je net alle doffe plekken hebt behandeld dan is het slim om je hele auto goed te beschermen zodat doffe plekken niet snel een nieuwe kans krijgen. Kies voor een sterke autowax of een sealant. Daarmee bescherm je je autolak tot wel 6 maanden.
Over Autolakopmaat.nl
Wij zijn marktleider op het gebied van spuitbussen en lakstiften voor autolakken in elke kleur en voor elk merk en type auto. Heeft vragen over onze producten of over je project? Neem dan contact met ons op, we geven je graag advies op maat.
Dit heb je nodig:
Colad Ontvettingsdoeken 10st.Deze ontvettingsdoeken zijn pluisarm en siliconenvrij. Geschikt voor watergedragen en/of oplosmiddelhoudende conventionele ontvetters.
MicrovezeldoekMicrovezeldoek is een grof geweven microvezeldoek van ultra zachte kwaliteit.
Steunschijf 75mmSteunschijf 75mm met opspanas t.b.v. een boormachine.
Polijstpad 75mmPolijstschijf 75mm WIT/ORANJE voor het polijsten van ieder oppervlak.
Wil je lelijke krassen verwijderen uit je autolak? Dat kun je prima zelf! Lees hier hoe je met onze autolak spuitbussen of lakstiften de krassen eenvoudig en netjes verwijdert.
Of je auto nu nieuw is of al wat ouder, een lelijke kras in de autolak is altijd naar. En al helemaal wanneer er hoge kosten bij komen kijken om de lakschade te laten verwijderen door een garage of schadebedrijf. Gelukkig kun je in de meeste gevallen zelf de krassen aanpakken. Wat je daarvoor nodig hebt? Een klein beetje kennis en goede autolak spullen. En daar helpen we je graag mee!
Hoeveel lagen heeft autolak eigenlijk?
De lak op je auto bestaat uit meerdere lagen. Bovenop het metaal van je auto zit allereerst een grondlak. Die grondlaag wordt aangebracht op het metaal zodat de auto niet gaat roesten. De kleur van deze grondlak is vaak wit of grijs. Daarop zit dan de kleurlak van je auto, vaak in meerdere lagen aangebracht. Die lagen zorgen ervoor dat de lak sterker wordt. Hier lees je hoe je ontdekt welke exacte verfkleur je auto heeft. Vaak wordt de kleurlak vervolgens afgewerkt met een blanke lak. Zeker bij auto’s met een metallic look (glansdeeltjes in de lak) is er sprake van een blanke afwerklaag.
Bij een kras in je auto kan er dus sprake zijn van ofwel een lichte beschadiging (blanke lak), een middeldiepe kras (tot aan de kleurlak) of een diepe kras (tot aan de grondlak of het metaal). Hieronder lees je hoe je weet tot welke laag de kras in je auto zit en hoe je de kras kunt verwijderen.
Lichte beschadigingen in de autolak
Bij een lichte beschadiging van je auto is alleen de toplaag of de blanke lak aangetast. Deze laklaag beschermt de kleurlak en zorgt voor een mooie glans. Wanneer er een kras in deze bovenste laag zit, is de kans groter dat de kleurlak beschadigt. Een scratch remover of lakstift blanke lak is vaak al voldoende om deze licht beschadigingen op te lossen. Even oppoetsen met een doek of licht bijwerken met een lakstift en de lichte beschadiging is weggewerkt.
Lichte beschadigingen zelf verwijderen met een autolakstift:
Middeldiepe krassen in de lak verwijderen
Wanneer de beschadiging tot in de kleurlak van de auto komt spreken we van middeldiepe krassen. Je herkent deze krassen aan een andere kleur in de lak, maar nog niet zo diep dat het grijs of wit van de grondlak naar voren komt, of zelfs het metaal. Om middeldiepe krassen in de autolak op een goede manier bij te werken heb je verschillende producten nodig. Allereerst moet je natuurlijk weten welke kleur je auto heeft. Dan gaat het niet om eenvoudig ‘hij is grijs, blauw of groen’, maar om de exacte kleurcode van de fabriek. Met onze eenvoudige kleurcode-tool heb je snel de juiste kleur gevonden.
Wanneer je in de kras een witte of grijze streep ziet, of zelfs een metaalkleur, dan is er waarschijnlijk sprake van een zogenaamde diepe kras in je autolak. Om een diepe kras goed aan te kunnen pakken heb je diverse middelen nodig; diverse soorten schuurpapier om de ondergrond klaar te maken voor behandeling, een ontvetter en microvezeldoek, een primer of filler, een spuitbus of lakstift met de juiste kleur autolak en eventueel een blanke lak. Hier vind je onze complete reparatiesets waarmee je alles bij de hand hebt om diepe krassen zelf goed mee te behandelen.
Of bekijk hieronder de video over spotrepair van diepe krassen in je autolak:
Heb je advies nodig?
Al onze lakproducten zijn van professionele kwaliteit en zijn speciaal ontwikkeld voor zowel bedrijven als particulieren. Veel van onze klanten zijn garages, autoschadebedrijven en specialisten op het gebied van autoreparatie. Maar ook particulieren die liever zelf een kras in hun auto bijwerken komen bij ons uit. Dat zijn soms mensen die wat meer ervaring hebben, maar ook mensen die dit voor het eerst meemaken.
Kom je er zelf niet uit? Neem gerust contact op, we helpen je graag verder!
Dit heb je nodig:
Lakstift Blanke Lak uniQum MatLakstift uniQum Blanke lak mat is een onverdunde hoogwaardige blanke lak in een flesje met schroefdop en een geïntegreerd kwastje.
Lakstift Primer/FillerLakstift uniQum Primer/Filler Grijs bevat een sneldrogende grijze primer in een flesje met schroefdop en een geïntegreerd kwastje.