Lakschade aan je auto herstellen

Lakschade aan je auto kan helaas iedereen overkomen. Zelfs de beste automobilist krijgt weleens te maken met een krasje op zijn bumper bij het inparkeren. En wie is er niet ooit met zijn wagen tegen een paaltje gereden? Of je bent met de autospiegel langs een betonwand of -paal geschuurd in een krappe parkeergarage. Het schrapende geluid doet je nog huiveren als je eraan terugdenkt…
Maar geen nood, wij van autolakopmaat.nl informeren je graag over alles omtrent schade aan je autolak. En natuurlijk leggen we je graag uit hoe je lakschade aan je wagen zélf kunt herstellen!

Auto lakschade? Denk aan je portemonnee!
Hoe diep is mijn kras?
Test zelf: is de kras oppervlakkig?
Welke soort autolak of reparatieset heb ik nodig?
Hoe bepaal ik de kleur van mijn autolak?
Hoe gebruik ik een blanke lakstift (bij lichte auto lakschade)?
Hoe gebruik ik een lakstift op kleur (bij middeldiepe krassen)?
Hoe gebruik ik een spuitbus op kleur (bij middeldiepe lakschade)
Hoe gebruik ik een lakschade reparatieset?

Auto lakschade? Denk aan je portemonnee!

Als je auto lakschade heeft, kun je dit natuurlijk door een vakgarage of monteur laten repareren. Dit kan echter wel gauw een aardige kostenpost worden. De bumper laten vervangen kost zo’n 150 euro, en autolak laten overspuiten door een schadebedrijf is ook niet gratis. Heb je lakschade aan je auto, dan is het goed mogelijk dat je dit kunt oplossen met een autolakstift of zelf een autolak spuitbus kunt gebruiken. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Lees verder om dit te ontdekken!

Hoe diep is mijn kras?

Om de juiste aanpak voor de beschadigingen op je autolak te bepalen, moet je weten hoe diep de kras is. Hiervoor is het allereerst belangrijk om te weten hoe de autolak is samengesteld. Autolak is namelijk opgebouwd uit 3 lagen. De grondlaag, die de carrosserie beschermt tegen roest, de kleurlaag en de blanke lak. Deze laatste blanke verf, ook wel coating genoemd, beschermt de auto tegen invloeden van buitenaf, zoals vocht en vuil.

Test zelf: is de kras oppervlakkig?

Wrijf met je vinger wat sop over de kras, om te bepalen of deze tot in de kleurlaag is doorgedrongen of niet. Verdwijnt de kras meteen, en komt deze daarna langzaam weer terug? Dan is de lakschade oppervlakkig en kun je met slechts polijsten (blanke lak) de lak weer als nieuw en glanzend krijgen. Is de kras nog steeds zichtbaar aan een wittige kleur? De kras is in dat geval wat dieper en je moet dus aan de slag met kleurlak.
Zit de kras of beschadiging nou zo diep dat je zelfs metaal ziet, of zijn er ook deuken bij? Dan is een uitgebreidere reparatie nodig. We gaan hieronder in op de verschillende soorten schade en welk product je hierbij nodig hebt.

Welke soort autolak of reparatieset heb ik nodig?

Als je hebt vastgesteld wat voor schade je hebt, dan heb je de volgende producten nodig:
1. Lichte schade: lakstift blanke lak
2. Middeldiepe kras: lakstift op kleur en blanke lak.
3. Diepe kras: complete spotrepair reparatieset

Hoe bepaal ik de kleur van mijn autolak?

Gaat de kras of beschadiging dieper dan de blanke lak, dan moet je ook de kleurlak herstellen. Uiteraard is het heel belangrijk om de kleur van je autolak juist te bepalen, want je wilt natuurlijk geen zichtbare kleurafwijkingen op de lakschade. Hiervoor gebruik je eenvoudig onze kleurentool. Kies het automerk van jouw wagen, en bekijk waar de kleurcode te vinden is in de auto. Vervolgens geef je de code in bij het zoekveld, en koop je eenvoudig de juiste kleur autolak lakstift of spuitbus! Vervolgens kun je aan de slag gaan met het stappenplan. Ga hiervoor naar ‘Hoe gebruik ik een Lakstift op kleur (bij middeldiepe krassen)’.

Hoe gebruik ik een Blanke lakstift (bij lichte auto lakschade)?

Heb je lichte lakschade, dan is een blanke lakstift al voldoende. Het aanbrengen hiervan is eenvoudig: je doet dit gewoon alsof het een normale stift is. Stip de beschadiging licht aan, en de lakschade verdwijnt als sneeuw voor de zon! Wil je weten hoe je de lakstift met blanke lak gebruikt? Hieronder volgt nog een wat uitgebreider stappenplan, zodat je direct aan de slag kunt.

Stap 1: Lakstift schudden voor gebruik

Niet moeilijk, wel belangrijk. Gewoon even het flesje tussen duim en wijsvinger vasthouden en ongeveer 2 minuten goed schudden. Zo weet je zeker dat de lak mooi egaal uit het flesje komt en zonder klontjes aangebracht kan worden.

Stap 2: Beschadigingen bijwerken met de lakstift

Voordat je aan de slag gaat met de blanke lakstift is het belangrijk om eerst de te behandelen plek vetvrij te maken. Dit kan bijvoorbeeld met een stofvrije doek en een siliconenverwijderaar. Als dit gedaan is kun je de kras of plek voorzichtig bijwerken.
Doop een paar van de haartjes van de kwast (die natuurlijk al in de lakstift zit) in de lak, en tip de lakbeschadiging aan. Om de lak in een kras aan te brengen kun je ook een schone tandenstoker of cocktailprikker gebruiken.

Let op de weersomstandigheden. In de stromende regen of vol in de zon werken is niet verstandig. Het beste ga je aan de slag bij 20-25 graden, windstil en op een plekje uit de zon.

Stap 3: Laat de autolak drogen

Wanneer je klaar bent met de lakstift is het belangrijk om dit minstens 30 minuten te laten drogen. Belangrijk: bij metallic lak is het nodig om de laatste laklaag daarna altijd af te werken met een blanke lak. Zo weet je zeker dat er geen kleurverschillen meer zichtbaar zijn.

Stap 4: Polijst de autolak

Om het helemaal af te maken is het belangrijk dat je de aangebrachte autolak netjes glad maakt en polijst. Daarna is je auto weer klaar en goed beschermd!

Hoe gebruik ik een Lakstift op kleur (bij middeldiepe krassen)?

Als het gaat om een beschadiging van de autolak, waarbij de lakkleur deels verdwenen is, en het gaat om een smal oppervlak zoals een kras, gebruik je een lakstift in de kleur van jouw autolak. Hiervoor volg je hetzelfde stappenplan als voor de blanke lakstift.

Wil je zelf aan de slag met de autolakstiften? Kies voor een Combiset lakstift autolak + lakstift blanke lak

Of bekijk meteen onderstaand filmpje:

Hoe gebruik ik een lak spuitbus op kleur (bij middeldiepe lakschade)

Is de lakschade aan je auto een stukje groter dan de lakstift, dan is het aan te raden om deze te herstellen met een autolak spuitbus. Dit vergt wel iets meer voorbereiding dan het gebruik van de lakstift, maar met behulp van de stappen hieronder kun je het helemaal zelf.

Zie het stappenplan hieronder of bekijk onderstaand filmpje over het spuiten van een buitenspiegel:

Stap 1. Bereid het oppervlak goed voor

Voordat je aan de slag kunt met de juiste kleur spuitbus moet eerst het te behandelen oppervlak goed voorbereid zijn. Daarvoor zijn een aantal dingen belangrijk.
• Kies een koele, tochtvrije plek. Het oppervlak moet stofvrij zijn en blijven, zodat er geen stofjes in de lak komen te zitten. Kies daarom een plek waar je uit de wind bent. De ideale temperatuur om te werken is maximaal 20-25 graden.
• Doe handschoenen aan. Het is altijd verstandig om jezelf goed te beschermen. Onze handige uniQum nitrile handschoenen zijn geen overbodige luxe.
• Oppervlak schuren. Om zeker te weten dat de lak goed gaat hechten raden we altijd aan dat je het oppervlak eerst licht opschuurt. Bekijk ons schuurmateriaal voor autolak.
• Oppervlak ontvetten. Wanneer alles netjes is geschuurd is het belangrijk het te behandelen gebied eerst te ontvetten en stofvrij te maken. Met deze siliconen ontvetter verwijder je eenvoudig stof en vuil en hecht de nieuwe autolak uiteindelijk beter, met als gevolg een optimaal resultaat.
• Behandel voor met een primer. Het gebruiken van de UniQum Primer/ Filler zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.

Stap 2. Gebruik de spuitbus om de lakschade aan uw auto te herstellen

• Dek de ruimte om het te behandelen gebied goed af. Leg een paar doeken om de beschadigde plek heen zodat de spuitbus alleen raakt wat nodig is.
• Schud de spuitbus stevig. Om ervoor te zorgen dat de lakkleur mooi gelijkmatig uit de spuitbus komt, is het aan te raden om de bus ongeveer 2 minuten te schudden.
• Probeer uit. Spuit eerst een proefstukje om de kleur te controleren.
• Spuit de auto van links naar rechts. Houd de spuitbus op ongeveer 30cm afstand van het te behandelen oppervlak. Spuit dan rustig van links naar rechts over de beschadigde plek, mooi gedekt maar niet te dik
• Spuit een extra laag lak op. Wanneer je een metallic lak gebruik, spuit dan 2 lagen, met een tussenpoos van zeker 5 minuten.

Stap 3. Lak de lakschade af met blanke lak (coating)

Ziet de nieuwe laklaag er goed uit? Bescherm dan je nieuw aangebrachte autolak met blanke lak. Die zorgt niet alleen voor een superstrakke hoogglans afwerking, maar ook voor een krasvaste beschermlaag.

Wil je met de lakspuitbus aan de slag? Kies dan jouw producten:
Spuitbus autolak + blanke lak
Autolak + blanke lak 2K

Hoe gebruik ik een lakschade reparatieset?

Is de lakschade ernstiger dan een oppervlakkige kras, dan kan een reparatie nodig zijn. Dit noemen we ook wel spot repair. Wij hebben speciaal hiervoor een lakschade reparatieset samengesteld.

Het Spotrepair set 19-delig is compleet samengesteld zodat je alles in huis hebt om de lakschade van je auto goed te herstellen. Kleine deukjes in de lak kun je opvullen met de bijgevoegde plamuur met behulp van de plamuurmessen. Ook zijn 3M schuurpapier vellen met diverse korreldichtheden toegevoegd. Hiermee kun je het oppervlak vervolgens goed voorbereiden voor de lakbeurt. Daarnaast is ook gedacht aan afplaktape om het oppervlak om de plek heen goed te kunnen afschermen. Tot slot zitten natuurlijk alle benodigde spuitbussen in de set. Hieronder volgt een stappenplan om de set goed te gebruiken.

Hieronder leggen we je uit hoe je de spotrepair reparatieset gebruikt:

Stap 1. Grove schade gladschuren en plamuren

Bestaat de lakschade van je auto uit diepe krassen of deukjes, dan gebruik je de plamuur om deze op te vullen. Eerst voeg je de verharder toe aan de plamuur in de verhoudingen op het blik. Vervolgens breng je de plamuur aan met de bijgeleverde plamuurmessen. Schuur dit vervolgens op met gebruik van de 3M schuurpapier vellen (P140, P240 en P320). Gebruik het fijnste vel voor de randen van de lakschade.
Hebben de plekken geen opvulling nodig? Dan is alleen opschuren met behulp van de 3M vellen voldoende.

Stap 2. Nat schuren van de fijnere plekken

Zijn er nog wat fijne beschadigingen in de lak, die lastig met een lakstift te behandelen zijn? Deze kun je goed herstellen door te wetsanden. Wetsanden is niets meer of minder dan nat schuren, met een schuurpapier met heel fijne korrel. Dit schuurpapier moet je eerst een paar uur weken voor gebruik. Daarna kun je deze gebruiken, en let hierbij op dat je het papier constant nat houdt. Werk van grof naar fijner, dus gebruik eerst de P800 en daarna de P1200. Je bent klaar als je geen glanzend lijntje ziet tussen het geschuurde (en dus matte) gedeelte. Zorg ervoor dat je het oppervlak na afloop even laat drogen. Het oppervlak is nu helemaal glad en klaar voor behandeling!

Stap 3. Spuit een primer op

Spuit de Uniqum Primer/ Filler op het geschuurde oppervlak. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe lak veel beter hecht aan het te behandelen oppervlak.

Stap 4. Gebruik de autolak kleur spuitbus

Gebruik de spuitbus met de juiste kleur lak om de lakschade op je auto te herstellen. Volg hiervoor het stappenplan van “Hoe gebruik ik een lak spuitbus op kleur (bij middeldiepe lakschade)”. Let op de aandachtspunten zoals stofvrij houden met de bijgeleverde uniQum Kleefdoek.

Stap 5. Egaliseer de overgang naar bestaande lak

De laatste stap van spotrepair is het egaliseren van de overgang tussen de nieuw aangebrachte laklaag en de bestaande autolak. Dit doe je door het gebruik van een uitspuitverdunner. Spuit de uitspuitverdunnner over de spuitovergang in dunne lagen. Gebruik 2 tot 4 lagen van de verdunner, totdat de kleur egaal is geworden en er geen kleurovergang meer te zien is.

Stap 6. Spuit de blanke lak op

De lakschade aan je auto is nu gerepareerd, maar je zult zien dat de plek nu mat opdroogt. Tijd dus voor de finishing touch. Je brengt de blanke lak aan voor een mooie hoogglans en bescherming. Het beste spuit je 2 flinke lagen op van de glanslak, waarbij elke laag 10 minuten moet drogen. Ook hierbij kun je de uitspuitverdunner gebruiken, om een gelijkmatige glanslaag te krijgen. Doe dit wanneer de blanke lak net opgespoten is, zodat deze nog goed vloeibaar is.

In principe is de auto nu weer zo goed als nieuw en is de lakschade niet meer te zien! Eventueel kun je je wagen voor extra glans natuurlijk nog oppoetsen met behulp van een polijstpasta of wax.

Heb je vragen over deze 6 stappen om een spotrepair set goed te gebruiken? Of wil je advies op maat? Neem dan contact op met AutolakOpMaat.nl, we helpen je graag verder!

Dit heb je nodig: